Obecna sytuacja walki z rozprzestrzenianiem się korona wirusa, jak wielokrotnie było to już powtarzane, nie jest czasem ferii i czasem wolnym od nauki dla naszych zawodników, ani czasem wolnym od pracy dla większości ich rodziców.

Wymaga przeorganizowania życia wielu rodzin oraz niesie za sobą wiele trudności. Dla zawodników Akademii jest to także czas przerwy od treningów i rozgrywek. Trenerzy podjęli się zorganizowania ciągłości treningowej i podtrzymania formy młodych piłkarzy, aby miejmy nadzieję jak najszybszy powrót na boiska był dla nich jak najłatwiejszy. Dziś chcemy przekazać Państwu, jako rodzicom, kilka wskazówek jak radzić sobie w tym czasie z emocjami jakie będą towarzyszyły dzieciom w tym okresie, jak podejść do trudnego także dla osób dorosłych tematu koniecznej domowej izolacji.

Rodzicu:
1. Odpowiadaj szczerze na zadawane Ci przez dziecko pytania i upewnij się czy zdaje sobie sprawę z zaistniałej sytuacji – wysłuchaj go!
2. Dostosuj formę komunikacji do wieku i poziomu rozwoju dziecka.
3. Możecie razem usiąść i uzyskać informacje z wiarygodnych źródeł – skontroluj także w jaki inny sposób i jakie dokładnie informacje uzyskuje Twoje dziecko (strona Ministerstwa Zdrowia czy Światowej Organizacji Zdrowia WHO).
4. Wspieraj dziecko, ale nie obiecuj nic czego nie jesteś sam pewien.
5. Zaakceptuj, że dzieci mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym co dzieje się w kraju lub za granicą. Będą wolały grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić – zadbaj jednak o ich wiedzę odnośnie profilaktyki i zasad bezpieczeństwa dla zdrowia!
6. Akceptuj to, co czuje Twoje dziecko: lęk, obawy, złość lub zdenerwowanie. Nie neguj, nie wyśmiewaj – bądź otwarty na to, co czuje. Razem z dzieckiem rozpoznajcie i nazwijcie uczucia, które mu towarzyszą.
7. Jeśli sam jako rodzic potrzebujesz wsparcia – szukaj go i zadbaj także o siebie, dzieci łatwo dostrzegają zmartwienie rodziców.

źródła: Fassler, D. (2020). Talking with children about coronavirus (COVID19). American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.

Dodatkowo:
1. Wspieraj swoje dziecko w domowych treningach – nie denerwuj się na zabawę piłką w domu – pomóż mu zorganizować miejsce i czas na taki trening.
2. Zadbajcie o organizację czasu – na obowiązki i zabawę, zbilansowaną dietę i odpowiednią ilość snu.
3. Wysłuchaj jego obaw czy wątpliwości odnośnie przerwanych rozgrywek – uświadom dziecko, że zdarzają się sytuacje wyjątkowe, na które nie mamy wpływu. Będzie to wywoływać w nas różne emocje, których musimy doświadczyć. Spróbujcie popatrzeć na tą sytuację jako sportowe wyzwanie.

Zachęć dziecko do poszukanie historii o jego idolu i o tym jakie przeszkody zdarzyły się na jego sportowej drodze!

Wszystkim zawodnikom i ich rodzicom życzymy dużo zdrowia, cierpliwości i wytrwałości w codziennych małych wyzwaniach.

Tamara Pielas, Aleksandra Adamiec

Menu